Skriva kundcase själv eller anlita en copywriter?
Att skriva kundcase själv kan kännas självklart när du redan kan kunden, projektet och allt runt omkring. Men just den närheten gör ofta intervjuerna lite väl försiktiga och svaren tunnare än de hade kunnat vara. En extern copywriter kommer in utan relationer och kan gräva djupare, ställa de där frågorna du själv undviker och därför få fram en mer ärlig berättelse.
Här får du en tydlig överblick över vad du vinner och vad du riskerar beroende på vilken väg du väljer.

Charlotta
En fråga som många företag ställer sig när de ska börja ta fram kundcase är om de ska göra det själva inhouse eller anlita en extern copywriter. Båda sätten har för- och nackdelar.
Skriver ditt företag dem själva är den stora fördelen att ni känner era kunder väl och har förstahandsinformation från projekten eftersom det är ni som genomfört dem. Dessutom har ni full koll på er egen produkt eller tjänst – och (förhoppningsvis) även målgruppen som kundcasen ska rikta sig till.
Den kunskapsnivån har av naturliga skäl inte en extern part, som en frilansande copywriter. De är specialister på att skriva slagkraftigt och engagerande, men brister i detaljkunskap eftersom de inte jobbar på ditt företag.
Copywriters är dock vana att läsa in sig på ämnet de skriver om och plocka ut den information som är viktig. Och för att skriva ett bra kundcase krävs oftast inte expertkunskap om de produkter eller tjänster som caset handlar om. Att läsa in sig tills man når en tillräcklig nivå räcker långt.
Distans till kunden gör det enklare att gräva djupare
Förutom att en extern copywriter kan själva hantverket, att skriva säljande, är den stora fördelen med att använda en skribent utanför den egna organisationen att de inte har någon relation till kunden sedan tidigare. Det finns en distans till kunden eftersom skribenten inte varit involverad i projektet.
Detta avstånd gör att copywritern har enklare att ställa vissa frågor, speciellt mer djupgående sådana, och få ärliga och mer utförliga svar. En kund som har en relation till sin leverantör kan ha svårt att vara helt uppriktig om intervjuaren till exempel är någon på leverantörens marknadsavdelning. Situationen känns helt enkelt lite obekväm.
Samma sak för den leverantör som intervjuar sin kund. Det kan kännas jobbigt och påfluget med alla frågor och risken är att du hämmas av det under intervjun och därför gör ett sämre jobb.
Det är som om du skulle bjuda hem en vän på smörstekt torskrygg med rotselleripuré, en rätt du aldrig lagat tidigare. Efter middagen vill du sedan veta om vännen tyckte om maten och hur mycket. Visst skulle det kännas ganska besvärande att be din kompis berätta exakt hur mycket han eller hon gillade torskryggen och vilket betyg rätten får på en skala mellan ett och tio?
Genom att låta en extern copywriter göra jobbet slipper du det problemet, och din relation med kunden påverkas inte. Distansen skapar en bekvämare situation för både intervjuobjekt och intervjuare, och därför ger det ofta ett bättre slutresultat. Tänk dock på att du som leverantör bör finnas tillgänglig under hela processen för att svara på frågor, hjälpa till med kontakter etc.
Fördelar med att skriva kundcase inhouse
- Du känner till kunden.
- Du har varit involverad i projektet.
- Du har detaljkunskap om er produkt eller tjänst.
- Du vet (oftast) vad som tilltalar målgruppen, det vill säga de som läser kundcaset.
Nackdelar med att skriva kundcase inhouse
- Du har en relation till kunden som kan vara hämmande under intervjun.
- Du kan få sämre och mindre utförliga svar eftersom du och kunden känner varandra.
- Du är ovan vid att intervjua och vet inte vilka frågor du bör ställa.
- Relationen till kunden kan skadas om intervjun inte blir bra.
- Det tar tid att intervjua och sedan skriva texten om du är ovan.
- Du har kanske inte den kompetens som krävs för att skriva ett engagerande kundcase som driver försäljning.
Fördelar med att anlita en copywriter
- Har ingen tidigare relation till kunden och distansen gör det lättare att ställa ingående frågor under intervjun.
- Är van vid att intervjua och vet vilka frågor som bör ställas.
- Är specialist på att skriva engagerande kundcase som hjälper dig i både försäljningen och marknadsföringen.
- Är van vid att läsa in sig på ämnen och kan snabbt lära sig tillräckligt mycket om din kund, projektet och din produkt/tjänst.
- Produktionen går ofta snabbare när du anlitar en extern konsult som har möjlighet att fokusera helhjärtat på uppgiften utan att ha femtioelva andra saker på sitt bord samtidigt.
Nackdelar med att anlita en copywriter
- Känner inte till kunden lika bra som du gör.
- Känner inte till projektet lika bra som du gör.
- Har inte samma ingående kunskap om din produkt eller tjänst.
Sammanfattning
Många håller med om att fördelarna med att få en extern partner som gör intervjuerna är övervägande.
Och det är lite där vi kommer in i bilden. Om du verkligen vill ta dina kundcase till nästa nivå så har du alltid ett enkelt alternativ.
Vill du veta vad det kan ge? Kika på Våra paket för att se hur det kan användas, eller Boka ett startsnack här.
Relaterade artiklar

5 konkreta tips för att få din kund att säga ja till en djupintervju.
Du har valt kund och är helt pepp på att skapa kundcase. Men vad gör du nu? Hur ska du få kunden att ställa upp på en djupintervju och lägga 45 minuter bara för att prata om sin leverantör? Här får du några tips på hur ni kan ställa frågan till er kund så ni får med dem i projektet.
Mika
Vanliga misstag när du skriver kundcase
Kundcase är ett av dina starkaste säljverktyg. Ändå är det många case som blir bleka och därför gör ett halvdant jobb. Ofta beror det inte på kunden eller projektet utan på hur caset planeras, skapas och förankras. I det här inlägget går vi igenom varför kundcase så ofta faller platt – och vad du behöver ha koll på för att undvika det. Mycket kan gå snett när du jobbar med kundcase, så för att du ska kunna undvika fallgroparna har vi satt ihop en lista på vanliga misstag som gör att kundcase inte blir så starka som de hade kunnat vara. Dessa fadäser är dock enkla att undvika – bara du vet vad du ska titta efter.
Charlotta
Kundcase i offerter: så ökar du träffsäkerheten och vinner fler affärer
Du känner igen känslan. Den slår dig varje gång du ska skicka offerten. Tvivlet. Allt har gått bra fram tills nu när kunden ska få priset. Kundcase i offerter gör två saker samtidigt: de väcker förtroende och visar resultat i verkligheten. När du kan visa hur andra, som liknar din potentiella kund, har lyckats med din lösning blir beslutet enklare. Det här är guiden som hjälper dig att integrera kundcase i dina offerter på ett sätt som stärker logiken, känslan och konverteringen.
Niklas